loading...
همه چیز از همه جا
حسین هاشمی 09372315154 بازدید : 165 یکشنبه 17 دی 1391 نظرات (0)

 

                       آشنايي با فرودگاه بين المللي كانساي ژاپننماد معماري هاي نوين

بدون شك فرودگاه كانساي ژاپن را كهنمادي از معماري «هاي تك» است، مي توان از جمله دستاوردهايي دانست كه نه تنهابا تكيه بر فناوري پيشرفته زمان خود طراحي و ساخته شده، بلكه بقاي آن هموابسته به تجهيزات بسيار پيشرفته است.

با ورود به عرشه پل ارتباطي اين
فرودگاه و پرداخت عوارض 17 دلاري آن، در واقع شما بليت ورود به يك نمايشگاهدائمي فناوري را به جاي قبض عوارض دريافت مي كنيد. پلي به طول 5/2 كيلومتر با 6 مسير مخصوص عبور اتومبيل و يك مسير مخصوص قطار مسافربري، اين فرودگاه را كهدر اصل يك جزيره 504 هكتاري است به شهر ساحلي «كوبه» ژاپن متصل مي كند. البتهاين پل تنها مسير دسترسي به فرودگاه بين المللي كانساي نيست و مسافران بهوسيله كشتي هاي تندرو از كوبه (نزديك ترين شهر ساحلي ژاپن) در مدت زمان كمتراز 30 دقيقه و از دورترين شهر ساحلي ژاپن يعني «تاكوشيما» در مدت زمان 80دقيقه به اين فرودگاه (كه روزانه بيش از يكصد هزار مسافر را جابه جا مي كند) دسترسي پيدا مي كنند.

عمليات اجرايي اين فرودگاه كه طرح آن درسال 1987 به وسيله «رنزو پيانو» معمار برجسته ايتاليايي ارائه شد، در سال 1995 با تلاش بيش از شش هزار نفر به اتمام رسيد و به وسيله امپراتور ژاپنافتتاح شد و تاكنون مجهز به چنان امكانات پيشرفته يي شده است كه نمونه آن درهيچ فرودگاه ديگري در جهان وجود ندارد. پس از عبور از پل ورودي به فرودگاه بهطول 5/3 كيلومتر (كه بزرگترين پل آبي در جهان هم محسوب مي شود) به فرودگاهيمي رسيم كه روي يك جزيره مصنوعي آرميده است: جزيره يي كه فقط عمليات خاكريزيآن به وسيله شناورهاي عظيم الجثه حامل ميليون ها تن شن و ماسه، نزديك به سهسال طول كشيده است. اولين چيزي كه هنگام ورود از راه يكي از 44 ورودي بهساختمان اصلي فرودگاه، توجه شما را به خود جلب مي كند، پيغامي است كه از تلفنهمراهتان دريافت مي كنيد. اين پيغام به وسيله سيستم فرودگاه براي شما ارسالشده و به شما اطلاع مي دهد كه مي توانيد تمامي اطلاعات پرواز فرودگاه كانسايو فرودگاه مقصدتان را به همراه همه اطلاعات اقامتي، سياحتي مورد نيازتان بهزبان دلخواهتان به وسيله تلفن همراه خود، در اختيار داشتهباشيد.

در اين فرودگاه، هيچ كس نگران كنترل بليت،بار و گذرنامه خود نيست، زيرا هنگام عزيمت به فرودگاه تمامي اين تشريفات بدوناطلاع خود مسافر انجام شده است و بار مسافران به وسيله نقاله هايي كه درورودي فرودگاه در حال چرخش هستند، از داخل كانال هاي ويژه يي به طرفهواپيمايي كه منتظر مسافران است، هدايت شده و يك سيستم امنيتي موقعيت آنها رابراي مسافران مشخص مي كند. درون ساختمان فرودگاه به رغم وجود حداقل 10 هزارمسافر كه به طور مداوم در حال ورود و خروج از ساختمان هستند، همواره هوايتميزي در جريان است و دليل آن هم وجود سامانه تهويه استثنايي ساختمان است كهبه سقف غول پيكر ساختمان متصل است. اين سقف كه به شكل قوسي طراحي شده و 90هزار متر مربع مساحت آن است، با بررسي ها و آزمايش هاي فراوان در كارگاهمعماري «رنزو پيانو» و با همكاري مهندسان مكانيك ژاپني و با استفاده ازكمترين تجهيزات مكانيكي طراحي و توليد شده است.

جالب اينكه اين سقف هوشمند است و نسبت بهدماي هواي محيط و نيز كيفيت هواي هر قسمت از ساختمان تغيير حالت مي دهد. فرودگاه كانساي ژاپن تنها فرودگاه جهان است كه نابينايان در آن كاملاً راحتهستند زيرا طراحان اين بناي عظيم به فكر مسافران نابينا هم بوده و برجستگيهايي روي ستون هاي ورودي و خروجي تمام راهروهاي فرودگاه قرار داده اند كهبراساس خط بريل است و نابينايان مي توانند با لمس كردن آنها دقيقاً متوجهشوند در چه بخشي از فرودگاه قرار دارند و به وسيله اين اطلاعات مسير موردنياز خود را هم به درستي پيدا كنند. علاوه بر اين روي تمام موانع عبور و مرورهم اطلاعاتي وجود دارد كه به طور كامل به نابينايان كمك مي كند. اين تنهانمونه كوچكي از امكانات رفاهي بي نظير اين فرودگاه پيشرفتهاست.

سازه اصلي اين فرودگاه 18 ميليارد دلاري كه جزيره زير پاي خود را بهزانو درآورده است، از يك سيستم هوشمند بسيار پيشرفته برخوردار است و در برابرزلزله هاي 9 ريشتري هم به راحتي مقاومت مي كند.

البته كارشناسان تخمين زدهاند كه اين جزيره مصنوعي هر 50 سال، 11 متر نشست مي كند كه البته اين مشكل همبه وسيله طراحان فرودگاه برطرف شده است زيرا اولين و كوچك ترين لغزش ناشي ازاين نشست ها، به وسيله حسگرهايي كه روي تمامي 1100 ستون فرودگاه نصب شده اند،به مركز كنترل مربوطه ارسال مي شود و در اين صورت ستون هايي كه مانند ستونبرج كنترل فرودگاه، سوار بر برجك هاي هيدروليك اتوماتيك هستند، بلافاصلهدر مورد ديگر ستونها هم گروه هاي متخصص مستقر در بخش نگهداري فرودگاه با استفاده از جك هايهيدروليكي، ستون هايي را كه در اثر نشست تغيير اندكي كرده اند، بلند كرده وبه وسيله ورقه هاي فولادي كه با ضخامت هاي مختلفي در اختيار دارند، ستون رابه بخش هم تراز با ديگر ستون هاي ديگر اين ابرساختمان بازمي گردانند،بنابراين اين فرودگاه مجهز به سيستم بسيار پيشرفته يي است كه وظيفه كنترلچندصد ستون بزرگ فولادي را برعهده دارد. و بهسرعت ستون را به تراز قبلي و به وضعيت گذشته برمي گردانند.

بسياري از امكانات وتجهيزاتي كه در حال حاضر در اين فرودگاه پيشرفته وجود دارد، در جهان بي نظيراست و اين به دليل توجه و آينده نگري طراحان و سازندگان اين بناي عظيم است كهدر حال حاضر راحتي و آسايشي مثال زدني را براي مسافرانش به همراه آوردهاست.

درباره ما
Profile Pic
تبادل لینک کنید تا امارتان بالا برود
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • 0saj21mzvit6q4eitdir.jpg" alt="فروش دوچرخه ویوا " title="فروش دوچرخه ویوا " width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">فروش دوچرخه ویوا
    دوشنبه 25 دی 1391
    c82ii7nep8lg8ukun3dh.jpeg" alt="گوشی موبایل اکسپریا رای " title="گوشی موبایل اکسپریا رای " width="60" height="60" class="img_posts" align="middle">گوشی موبایل اکسپریا رای
    دوشنبه 25 دی 1391
    نظرسنجی
    کیفیت وبلاگ را چگونه ارزیابی میکنید؟
    جملات طنز جوک

    آمار سایت
  • کل مطالب : 78
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 20
  • تعداد اعضا : 18
  • آی پی امروز : 283
  • آی پی دیروز : 182
  • بازدید امروز : 450
  • باردید دیروز : 293
  • گوگل امروز : 108
  • گوگل دیروز : 112
  • بازدید هفته : 1,583
  • بازدید ماه : 1,583
  • بازدید سال : 16,015
  • بازدید کلی : 276,679
  • کدهای اختصاصی
    n

    پیغام ورود و خروج

    n